|
Театр як соціальний проект01 мая 2012Інтерв’ю з Даніелем Ветцелем, учасником німецької театральної компанії «Ріміні Протокол» «Ріміні Протокол» експериментують вже понад дванадцяти років, торкаючись найрізноманітніших проблем. Це проблеми трансплантації серця («Трансплантація серця»); відстані і соціальної нерівності, відмінності життя в різних частинах світу (Call Cutta in a box); звільнених з роботи муедзинів, чиї голоси замінило радіо (Радіо Муедзин); німців у Казахстані, репатріації, Другої світової війни («Казахстан: проба ґрунту»); капіталізму та світу міліонерів (Annual Shareholders Meeting) тощо. Вони знаходять правильних людей з правильними історіями, і показують їх в тих місцях, які здатні дати нове театральне розуміння. «Ріміні Протокол» вільно поводяться з простором, використовуючи в якості театральної сцени абсолютно «Ріміні Протокол» отримували винагороди «Венеціанського бієнале», Театрального фестивалю в Салоніках, почесні згадки від Prix Ars Electronica в міжнародному змаганні Одного разу ми випадково залучили до вистави двох реальних пожежників. Познайомилися з ними у вечір спектаклю і запросили їх бути його частиною. Вони не були акторами, не знали, що таке п’єса, перформанс, драматургія (і навіть знати не хотіли), і проект кардинально змінився. Ми зрозуміли: будь що можна перенести на театральну сцену, і вона, наче мікроскоп, збільшить непомітну глядачеві щоденну буденність до рангу мистецтва. Сцена створює специфічну ситуацію зустрічі людей, які в реальному житті ніколи не зустрічаються, чи ігор між людьми, в які вони ніколи би не пограли, якби не було театру. Якось ми запросили наших глядачів ходити групами в Берлінський суд — велетенська будівля, в якій відбувається одночасно близько 35 судів. Ми запропонували людям слухати мову юстиції, яка перетворює суд на виставу з драматургічною структурою, бо все сказане в суді напередодні записується. Жертви, свідки, захист озвучують все те, що вони вже говорили поліції. Якщо раптом вони говорять щось нове, процес зупиняється: «стоп, у нас нема цього в протоколі, ми маємо змінити текст». Звісно і в нормальному житті можна побачити судовий процес, але якщо ти йдеш дивитися його як виставу, ти бачиш речі зовсім під іншим кутом. Тож це дві речі, які ми винайшли для себе дванадцять років тому, і з того часу транспортуємо театр в місця, для театру не призначені, і транспортуємо людей, історії та події, які зовсім не є театром, на театральну сцену. 103 людини на сцені (ми взяли також 3% нелегальних мігрантів в Афінах) говорили про ситуацію в країні, про своє життя і про те, що вони знають про Прометея, що думають про можливість використання драми як джерела тексту і думок… Чи можливий в наш час такий собі Прометей на скелі? Хто і чому є сьогодні такими прометеями? Люди, відкриваючи для себе трагедію, ототожнювали себе з її персонажами. Здавалося би, кожен так чи інакше бачить себе Прометеєм у своєму житті, але ні. Були люди, які казали: я — той, хто може прикувати Прометея до скелі, або я — той, хто шукатиме компромісу між усіма сторонами, відмовившись від великої ідеї. В амфітеатрі близько чотирьох тисяч місць, ми не чекали на глядачів, бо все відбувалося лише впродовж однієї ночі. Але глядачі були, вони плакали і сміялися одночасно з усіма ста трьома учасниками вистави. Це важко описати, але відбулося щось дуже близьке до арістотелевого катарсису і до емоційних ліній, якими живуть давньогрецькі трагедії. Чесно, я ніколи не відчував такого, дивлячись трагедії в традиційному театральному просторі, виконувані акторами. А як з досягненнями в далеких від театру досвідах? Якось в якості полігону для вистави ми використали реальні збори акціонерів концерну Daimler (німецький машинобудівний концерн, впізнаваний, зокрема, за Mersedes чи Chrysler). У них є тисячі акціонерів, і вони щороку роблять зустріч із ними, котра триває цілий день. Близько 8000 людей приходять зранку в 8:30 і сидять там до вечора, щоби почути звіти керівників компанії про те, як бізнес йшов минулого року. Ясно, що реальних гравців компанії усього кілька осіб, і вони, певна річ, без того знають, як справи в їх компанії. Інші ж мають по одній чи кілька акцій. Ми запропонували нашим глядачам відчути себе акціонерами Daimler. Знайшли акціонерів, котрі не цікавляться цією зустріччю і можуть передати своє право відвідати збори акціонерів іншій особі. Таким чином ми організували «вхідні квитки» для наших глядачів. Це була наша вистава про тотальну ілюзію демократії та співучасті. З одного боку, всі ці люди мають 5 хвилин «промовного» часу і можуть поставити Звісно, про капіталізм можна прочитати в книжці, але то — інша річ. Побути разом із людьми, які приходять за безкоштовним бутербродом, і подивитися на живих мільйонерів на сцені… Кожні десять хвилин компанія оголошувала про те, який саме відсоток капіталу представлений в даний момент в цьому просторі, даючи більш реальне уявлення про те, якою мізерною долею цього капіталу кожен є. Це був театр капіталізму, театр акцій. Ми привели туди 200 чоловік. Чоловік, який відкривав зустріч, оголосив — пані та панове, це не вистава в театрі. І всі, крім наших глядачів, не могли зрозуміти, про що він говорить. Напередодні представники керівництва Daimler прилетіли на гелікоптері в Берлін спитати, що це ми таке робимо, бо ж ми оголосили в газетах, що шукаємо власників акцій, котрі не підуть на зустріч і готові відступити це право нашим глядачам. Але оскільки все було зроблено офіційно, легально, глядачі не могли не бути допущені на збори, і театр відбувся там, де, здавалося би, не місце для театру. |
2007–2024 © teatre.com.ua
Все права защищены. При использовании материалов сайта, гиперссылка на teatre.com.ua — обязательна! |
Все материалы Новости Обзоры Актеры Современно Видео Фото обзор Библиотека Портрет Укрдрама Колонки Тиждень п’єси Друзья | Нафаня |
Нафаня: киевский театральный медведь, талисман, живая игрушка
Родители: редакция Teatre
Бесценная мать и друг: Марыся Никитюк
Полный возраст: шесть лет
Хобби: плохой, безвкусный, пошлый театр (в основном – киевский)
Характер: Любвеобилен, простоват, радушен
Любит: Бориса Юхананова, обниматься с актерами, втыкать, хлопать в ладоши на самых неудачных постановках, фотографироваться, жрать шоколадные торты, дрыхнуть в карманах, ездить в маршрутках, маму
Не любит: когда его спрашивают, почему он без штанов, Мальвину, интеллектуалов, Медведева, Жолдака, когда его называют медвед
Не написал ни одного критического материала
Колесил по туманным и мокрым дорогам Шотландии в поисках города Энбе (не знал, что это Эдинбург)
Терялся в подземке Москвы
Танцевал в Лондоне с пьяными уличными музыкантами
Научился аплодировать стоя на своих бескаркасных плюшевых ногах
Завел мужскую дружбу с известным киевским литературным критиком Юрием Володарским (бесцеремонно хвастается своими связями перед Марысей)
Сел в маршрутку №7 и поехал кататься по Киеву
В лесу разделся и утонул в ржавых листьях, воображая, что он герой кинофильма «Красота по-американски»
Стал киевским буддистом
Редактор (строго): чей этот паршивый материал?
Марыся (хитро кивая на Нафаню): его
Редактор Портала (подозрительно): а почему эта сволочь плюшевая опять без штанов?
Марыся (задумчиво): всегда готов к редакторской порке