Таргани, діти та інші звірі10 октября 2013

Британська театральна компанія 1927 показала у Києві трагікомедію про революцію, що не відбувається

Текст Жені Олійник

Фото: прес-служба Британської ради в Україні, Christophe Raynaud de Lage

виставу «Звірі та діти захопили вулиці» придумали мультиплікатор Пол Баррітт та письменниця і режисерка Сюзан Андрейд. Вони об’єднали таланти і зусилля та змішали на сцені гру акторів з анімацією, додавши до цього естетику німого кіно та елементи кабаре. І у такий спосіб розповіли історію про суспільний переворот, що не трапився.

Дія вистави відбувається на Болоті — такій собі міській клоаці, що кишить тарганами, збоченцями, бомжами, проститутками та іншими маргіналами. До того ж, вночі на вулицях Болота бешкетують діти — за словами жителів, поводяться вони, мов «справжні звірі». Чи не єдина порядна людина у цій помийній ямі — це безіменний консьєрж, що відчайдушно ненавидить Болото і мріє поїхати звідти назавжди. Сім років він смиренно підмітає під’їзд, щоб заробити на квиток в одну сторону, і до потрібної суми лишаються лічені центи. Однак несподівано у його будинок заселяється прекрасна Агнес Івз із своєю анімованою донькою Іві. Агнес почула про малолітніх непослухів, що не дають спокою мешканцям Болота, і приїхала, щоб їх перевиховати, твердо переконана у тому, що усе, що потрібно дітям — це любов, турбота і вміння клеїти колажі.

Однак мер міста, до якого теж доходять скарги містян, має інший погляд на педагогіку. Він замикає дітей у психлікарні й годує їх транквілізаторами. З іншими бешкетниками туди потрапляє й Іві. Її рятує консьєрж і через це витрачає усі гроші, які збирав на заповітний квиток. Тим не менш, Агнес, зневірившись, покидає Болото.

«Звірі та діти захопили вулиці» — дуже стильна вистава. Усі її елементи — починаючи костюмами та білими обличчям героїв і закінчуючи анімацією — складають цілісну, дещо готичну візуальну композицію. Картинки Пола Баррітта витримані у коричневих і червоних тонах, що викликає асоціації з радянською символікою. До того ж, він використовує кириличний шрифт як латинку та поєднує різні текстури. Зображення нагадує аплікації і насичене різними деталями: вивіски комісійних крамниць і борделів, мухи, яких ганяє сусідка, ті самі таргани, які окупували будинок Агнес, і яких постійно і безрезультатно травить консьєрж. Тим не менш, анімація не перетягує на себе увагу і у той же час не перетворюється на декорацію. Усі герої вистави — намальовані та справжні — взаємодіють так, наче знаходяться в одному просторі та часі.

виставу грають усього троє акторок, у кожної з яких одразу декілька ролей. Таким чином у спектаклі з’являється ціла карусель епізодичних образів, що роблять його ще строкатішим. Окрім цього, велике значення у «Звірах і дітях» має текст. Сповнений дуже британського гумору, метафор і ліричних відступів, він стає таким самим важливим художнім засобом, як музика та анімація. Щоправда, батькам, які привели своїх дітлахів на виставу, наївно гадаючи, що це казка-мюзикл, доведеться пояснювати, що таке герпес та кристалічний метамфетамін.

«Звірі та діти» нагадує чудернацьку, вигадливо зроблену музичну скриньку із вельми гнітючою мелодією. Попри те, що вистава, як це властиво казкам, не називає імен, глядач відчуває, що на нього тицяють пальцем.

Адже у спектаклі набагато більше політики, ніж може здатися на перший погляд. Як справедливо зазначає акторка Елеанор Бучан, він універсальний. Всюди є та занедбана категорія суспільства, про яку йдеться у виставі. Це люди, що не можуть дати собі раду, що пристосувалися до злиднів, брудних вулиць, несмачної їжі і звикли, що з їхніх облич не сходить вираз гидливості і презирства. Діти у виставі — це нонконформісти у касті ізгоїв. Коли Зельда, дівчисько-хуліган, підбурює дітей повстати і піти до мера, їхні вимоги звучать просто: вони хочуть соціальних гарантій, гідної освіти та ігрову приставку. «Ми хочемо те, що ви там, нагорі, маєте!», — співає Зельда.

Але дітей присипляють, і Зельда промовляє слова, у які спершу ніяк не хотіла повірити: «Народжені на Болоті тут і помирають». А Агнес втрачає весь свій альтруїзм у пошуках доньки.

І нічого не змінюється, вічно невдоволена і вічно пасивна маса придушує голоси бунтарів, а зусилля доброчинців — відкидає і висміює. «Звірі та діти» жорстко критикує не лише владних світу цього, але й сам світ, що потонув у бюрократії, умовностях і байдужості. Агнес, шукаючи Іві, звертається за допомогою до кожного мешканця Болота, але її знову і знову переадресовують до когось іншого. Врешті-решт, сам Бог бере її за комір, підносить до очей, а потім вкидає назад у Болото.

Елеанор Бучан розповідає, що до України виставу «Звірі та діти захопили вулиці» грали у сімнадцяти країнах. Каже, що Іспанія закохалася у неї. У Данії спектакль представляв мер міста, і усім було трохи незручно. У Швейцарії «Звірів та дітей» організовували і дивилися банкіри — ніхто не сміявся, а дехто навіть вийшов з зали, пригадує Елеанор.

У спектаклі є «розвилка», де глядач може вибрати кінець: ідеалістичний або реалістичний. Актори кажуть, що раніше й справді грали той, котрий оберуть, але потім зрозуміли: публіка завжди хоче, щоб усе закінчувалося якнайкраще. Тож від ідеалістичного фіналу довелося відмовитися. Про те, як там розгортався сюжет, не розповідають. Мовляв, тоді ви будете думати, що так і сталося. А мораль «Звірів та дітей» якраз у тому, що доки дітей з усіх Боліт світу годуватимуть снодійним, щасливого кінця не буде.


Другие статьи из этого раздела
  • Третій відкритий фестиваль театрів для дітей та юнацтва в Макіївці

    З 25 вересня по 2 жовтня у Макіївці на базі та з ініціативи Донецького обласного російського театру юного глядача пройшов Третій відкритий фестиваль театрів для дітей та юнацтва. Переважна більшість державних театрів України цього профілю (за винятком Київського ТЮГу) були представлені у фестивальній програмі: колективи з Харкова, Львова, Одеси, Запоріжжя, Сум, Севастополя та господарі майданчику показали по одній конкурсній (денній) та одній позаконкурсній (вечірній) виставі.
  • Испытание Вагнером

    Репертуар Киевской Оперы топчется вокруг «шлягеров» XIX — начало XX веков. В него включены «обязательные» произведения украинской музыки, ведь без  «Тараса Бульбы» и  «Запорожца за Дунаем», по мнению театральных менеджеров, никак не обойтись украинскому слушателю. Зачем ему, меломану, в самом деле, моноопера «Нежность» Виталия Губаренко? Архаичные постановки добротно «украшены» анахроничными актерскими приёмами: «Посмотрите, как взволнованно я заламываю руки» или  «Мы словно целуемся, поэтому мы отвернулись от публики»
  • Темнота в умах и степное солнце

    О том, как драматург и режиссер Виталий Гавура поставил свою пьесу «Мама всегда защитит» и что из этого вышло
  • Выдался июль

    «Июль» как литературный текст, коим он все-таки не является (потому что написан для сцены), ни о чем новом не говорит, Сорокин может таких вот героев дедушек-маньяков, матерных людоедов, из замшелой глубинки пачками сочинять. Если «Июль» воспринимать буквально, то это не самая удачная помесь Достоевского с Ганнибалом Лектором. Но вначале текста есть пометка: предназначен исключительно для женского исполнения. Это важно
  • Бессмертный Старицкий

    Молодой режиссер Вячеслав Стасенко, сделав выбор в пользу нестареющей украинской классики, одним махом убил в себе интеллектуала, зачеркнул эстета и зачал стратега. Едва ли найдется на украинских театральных просторах комедия более любимая зрителями и менее растиражированная режиссерами, нежели произведение «За двумя зайцами» Н. Старицкого

Нафаня

Досье

Нафаня: киевский театральный медведь, талисман, живая игрушка
Родители: редакция Teatre
Бесценная мать и друг: Марыся Никитюк
Полный возраст: шесть лет
Хобби: плохой, безвкусный, пошлый театр (в основном – киевский)
Характер: Любвеобилен, простоват, радушен
Любит: Бориса Юхананова, обниматься с актерами, втыкать, хлопать в ладоши на самых неудачных постановках, фотографироваться, жрать шоколадные торты, дрыхнуть в карманах, ездить в маршрутках, маму
Не любит: когда его спрашивают, почему он без штанов, Мальвину, интеллектуалов, Медведева, Жолдака, когда его называют медвед

Пока еще

Не написал ни одного критического материала

Уже

Колесил по туманным и мокрым дорогам Шотландии в поисках города Энбе (не знал, что это Эдинбург)

Терялся в подземке Москвы

Танцевал в Лондоне с пьяными уличными музыкантами

Научился аплодировать стоя на своих бескаркасных плюшевых ногах

Завел мужскую дружбу с известным киевским литературным критиком Юрием Володарским (бесцеремонно хвастается своими связями перед Марысей)

Однажды

Сел в маршрутку №7 и поехал кататься по Киеву

В лесу разделся и утонул в ржавых листьях, воображая, что он герой кинофильма «Красота по-американски»

Стал киевским буддистом

Из одного редакционного диалога

Редактор (строго): чей этот паршивый материал?
Марыся (хитро кивая на Нафаню): его
Редактор Портала (подозрительно): а почему эта сволочь плюшевая опять без штанов?
Марыся (задумчиво): всегда готов к редакторской порке

W00t?